۱۳۸۶ بهمن ۶, شنبه

بازگشت بزرگ باراک اوباما

--


خشایار خیرخواه - تورنتو

پیروزی بزرگ باراک اوباما در انتخابات امشب در ایالت کارولینای جنوبی فراتر از هر آنچه بود که نظر سنجی ها پیش بینی کرده بودند. اوباما امروز هیلاری کلینتون را با اختلاف 28 درصد شکست داد که این رقمی فوق العاده است، حتی با در نظر گرفتن این نکته که کمی بیش از نیمی از جمعیت رأی دهنده کارولینای جنوبی سیاه پوست بودند.

امروز حدود 80 درصد سیاهان و 25 درصد سفیدها به اوباما رأی دادند که درصد رأی سفیدپوستان به نسبت برای او بد نیست، اما آنچنان خوب هم بشمار نمی رود. در بین زنان سیاهپوست، کلینتون با اختلاف فراوان مغلوب اوباما شد، اما در بین زنان سفید پوست او بر اوباما غلبه کرد. در کل اوباما کلینتون را در بین زنان با اختلاف 24 درصد پشت سر گذاشت.

سوالی که دیشب مطرح کردم این بود که آیا پیروزی اوباما در کارولینای جنوبی او را دوباره به پیشتاز بلامنازع حزب دموکرات بدل می کند؟ با این پیروزی بزرگ و فراتر از حد انتظار شاید پاسخ به این سوال آری باشد. اما فراموش نباید کرد که روز سه شنبه دموکراتها در فلوریدا پا به پای جمهوریخواهها رأی خواهند داد و درست است که رأی آنها تأثیری در نتیجه نهایی ندارد، اما می تواند از لحاظ روانی به برنده کمک کند. نکته دیگر این است که تا روز سه شنبه بزرگ حدود 10 روز و یک مناظره دیگر باقی است و در این فاصله همانطور که تا بحال دیده ایم اتفاقات فراوانی می تواند رخ دهد که بر نتیجه رقابتهای سنگین روز 5 فوریه تأثیر بگذارد.

با وجود این امشب شب اوباما است و او اکنون فرصت طلایی ای در اختیار دارد که در چند روز آینده از این پیروزی خیره کننده خود نهایت استفاده را ببرد و رقابت را به زمین کلینتون در ایالتهای نظیر نیویورک، نیو جرسی، کالیفرنیا و مینسوتا بکشاند. اوباما یکبار مشاهده کرد که پیروزی در یک ایالت تضمینی برای بردن در ایالتهای دیگر آنهم در کشوری به وسعت آمریکا که در آن هر ایالت بافت و دینامیک خاص سیاسی و اقتصادی خود را دارد نیست.

اما آیا شکست سنگین امشب در کارولینای جنوبی می تواند به اندازه شکست آیوا برای هیلاری کلینتون دردسر ساز باشد؟ مطمئن نیستم. به نظر می آید کمپ کلینتون که از ابتدای هفته پیش می دانست در کارولینای جنوبی بازنده خواهد بود به نوعی با بیرون بردن هیلاری از این ایالت و قرار دادن بیل کلینتون و سخنان بحث بر انگیز او در کانون توجهات و همینطور با پر رنگ کردن مسأله نژاد (race) در رقابتهای انتخاباتی توسط او به نوعی دست یه یک ریسک سیاسی بزرگ زد و در راه پیروزیهای عمده در روز Super Duper Tuesday کارولینای جنوبی را قربانی کرد. آیا این استراتژی جواب خواهد داد؟ باید حداقل تا سه شنبه این هفته و نتایج فلوریدا منتظر بمانیم.

نکته آخر اینکه از همین امشب است که دوباره آگهی های ترحیم زندگی سیاسی بیل و هیلاری کلینتون رسانه ها را پر کند. با توجه به این شور و شعفی که هر بار نه فقط در بین بسیاری از فعالان سیاسی و نخبگان حزب دموکرات بلکه در بین رسانه های تصویری و نوشتاری متمایل به هر دو حزب از شکست هیلاری ایجاد می شود (در اتاق خبر CNN امشب تقریبا جشن به پا شده بود) اصولا دارم کم کم به این فکر می افتم که آیا پیروزی هیلاری در نهایت --حتی در انتخابات ماه نوامبر-- با این جو منفی سنگینی که بر ضد اوست--به غلط یا به درست--واقعا برای او و ایالات متحده ارزشش را دارد یا خیر. پاسخ به این سوال را هم به باور من تا ده روز دیگر رأی دهندگان نیمی از ایالات متحده روشن خواهند ساخت.

در خبرهای دیگر:

فرماندار فلوریدا امشب از جان مک کین حمایت کرد.

کارولین کندی دختر جان اف کندی امشب در مقاله ای در نیویورک تایمز با عنوان "اوباما: رئیس جمهوری همانند پدرم" از باراک اوباما حمایت کرد.

11 نظرات:

Ehsan گفت...

I'm sorry if this sounds too novice a question, but reading your article, I was wondering why anti-clinton sentiments are raging so high ? Could you please try to explain in three sentences?
Ehsan

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز خوب هستید من رک بگم که دوست دارم کاری کنید که تاریخ به شما افتخار کنه .من دوست دارم در مورده ایرانیها که دیکتاتور و فاشیست هستند خوب بنیویسید و به همه بگید که ما در یک جهنم زندگی می کنیم . منظور به سران

ناشناس گفت...

alame dobare doste man khili dost daram ke ba shoma bishatr ashena besham va a z khodetan baram begid ta behtar man aghayed va nazarhaye khod ra begam . dar zemn dost daram sadeghane ba hame raftar karde bashid va na chizi ke haghighat dare benevisidkasani ke inaj daran lezat mibaran ma nistim va kasani hastand ke be aramesh residan na kasani ke kar mikonan . onha ba kasani ke kar mikonan khob nistan va ba kasani ke dozd hastan dost hastan chizi be unvane hoghoghe bashar inja vojod nadare . alan bishtar mardom daran inja dar yek utagh ba chnad khanevade zendegi mikonan va a z hich emkanati ham barkhordar nistan . masalan kaz dare be geswhvarhaye dige ersal mishe vali ma dar chnad ghadamiye inaha az kaz in neimate khodavand bibahre hastim

ناشناس گفت...

خشی چی شد؟ بابا جون معلوم بود این کارایی که رفیقت می کنه سیاها رو می پرونه. ولی دمت گرم که بی طرفانه می نویسی. حالا دعا کن مک کین نبازه سه شنبه. see you after super tuesday dude!
بهزاد

ناشناس گفت...

خشایار جان به نظرم ریاست جمهوری هیلاری در آمریکا تقریبا غیر ممکن است به علت احساسات ضد کلینتونی شدید موجود و من فکر می کنم حزب دموکرات برای بردن انتخابات باید روی اوباما و نقطه ضعفهایش کار کند تا وی آماده مناظره شود در آن صورت شانس اوباما برای بردن انتخابات نهایی در مقابل یک جمهوری خواه به شدت بالا می رود .

Winston گفت...

Obama won 4 out of 5 black votes and one out of 5 votes in South Carolina. He has no chance in a national campaign

Winston گفت...

one out of 5 white votes, I meant

ناشناس گفت...

To Winston: If you look at the race distribution of Democratic voters in Iowa and the percentage of white voters who voted for Obama, you will see a different story when it comes to white voters. As Khashayar said in his post, each state has its own character and perhaps we shall wait until Super Duper Tuesday and see what Americans decide.

Winston گفت...

American people will not put an inexperienced young man in the WH for the heck of it in the time of war. I am sure about it

ناشناس گفت...

To Winston: I agree with you to some extent; old Americans are not going to vote for a young candidate, no matter what, whether it is a time of war or recession! And as far as experience goes, Obama has the same experience as Bill Clinton had when he first campaigned and won the 1992 election right after the Gulf war. Nevertheless, Obama needs to work on his weaknesses if he truly wants to win this campaign and unites the United States! And of course, future unpredictable events can dramatically change the direction of this campaign and who gets the votes the day of November 4th, 2008.

ناشناس گفت...

Obama's charm can take him only so far. California and other big states are no South Carolina...