۱۳۸۶ دی ۳۰, یکشنبه

مک کین و کلینتون چگونه پیروز شدند

--


بعنوان یکی از طرفداران پر و پا قرص جان مک کین و همینطور یکی از طرفداران هیلاری کلینتون در بین نامزدهای دموکرات تبریک عرض می کنم به دوستانی که طرفدار این دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا هستند و بخصوص تسلیت ویژه عرض می کنم خدمت طرفداران باراک اوباما.
اجازه بدهید اول بپردازم به پیروزی بزرگ جان مک کین. جان مک کین در حالی امشب انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی را برد که هشت سال پیش همین ایالت رادر رقابتهای مقدماتی به جرج بوش باخته بود. امشب وقتی او را در هنگام ایراد سخنرانی پیروزی اش می دیدم که چگونه خوشحالی در چهره اش موج می زد، به این فکر می کردم که چگونه هشت سال پیش بعد از شکست در این ایالت مقابل بوش، او احتمالا به این فکر می کرده که با وجود سن و سال بالایش، فرصت دیگری برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نصیبش نخواهد شد. اما این قهرمان به معنای واقعی کلمه هم اکنون و پس از هشت سال در سن 71 سالگی اینجاست، آنهم در حالیکه کمپین او در اواسط تابستان 2007 تقریبا ورشکست شده بود و بسیاری در همان زمان از او خواستند از رقابت کنار بکشد تا به حیثیت چندین ساله اش لطمه ای وارد نشود.
سناتور مک کین علاوه بر تلاش و کمپین فوق العاده اش در کارولینای جنوبی که توانست جمهوریخواهان تا حدودی محافظه کار بسیاری را بر خلاف هشت سال پیش به خود جلب کند، پیروزی امشب را مدیون فرد تامپسون هم هست که در بسیاری از مناطق شمالی کارولینای جنوبی --محل سکونت بسیاری جمهوریخواه های مذهبی (اونجلیستها)-- در رقابت شدید با مایک هاکبی از میزان رأی های هاکبی، رقیب اصلی مک کین در این ایالت، به میزان قابل ملاحظه ای کاست.
کارزار بعدی نامزدهای جمهوریخواه روز 29 فوریه در ایالت فلوریدا است که رقابت بسیار مهم و حساسی تلقی می شود. در فلوریدا جان مک کین باید نه تنها با میت رامنی و مایک هاکبی، که با رودی جولیانی، که برای اولین بار بعنوان یک رقیب قدرتمند وارد میدان می شود، به یک رقابت سخت بپردازد. او باید همچنین به این فکر باشد که چگونه جمهوریخواهان سنتی و محافظه کار ( که امروز فقط سه نفر از هر ده نفر آنها به مک کین رأی دادند) را بخصوص در ایالاتی نظیر کالیفرنیا و آریزونا که به رأی دهندگان مستقل اجازه شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان نمی دهند به سوی خود بکشاند. به هر شکل، برنده فلوریدا با دست کاملا بالا پای به میدان رقابت بزرگ روز Super Duper Tuesday (سه شنبه بزرگ) خواهد گذاشت، بخصوص اگر این برنده جان مک کین باشد که تا بحال دو پیروزی مهم دیگر نیز کسب کرده است.
در نوادا امروز هیلاری کلینتون در حالی باراک اوباما را شکست داد که به نظر می آمد اوباما با با حمایت بزرگترین اتحادیه کارگری نوادا با 60,000 نفر عضو در موقعیت بهتری قرار دارد. آنالیز نتایج امروز نشان می دهد که امروز علاوه بر رأی دهندگان زن، رأی دهندگان لاتین تبار هم نقش بسیار عمده ای در پیروزی کلینتون ایفا کردند که این می تواند خبر خوبی برای او در رقابتهای پیش رو در کالیفرنیا و نیویورک که در صد قابل ملاحظه ای از چمعیت آنها لاتین تبار هستند باشد. علاوه بر این، 50 درصد از رأی دهندگان امروز از وضعیت اقتصادی آمریکا بهنوان بزرگترین نگرانی خود یاد کردند که کلینتون در بین آنها با اختلاف 10 درصد اوباما را شکست داد. این نشان می دهد که هر اندازه اهمیت مسأله اقتصاد نزد رأی دهندگان بیشتر شود هیلاری کلینتون به همان میزان در موقعیت مناسبتری قرار خواهد گرفت.
از طرف دیگر 83 درصد از رأی دهندگان سیاهپوست امروز به اوباما رأی دادند که او را در موقعیتی بسیار مناسب در رقابت هفته آینده در کارولینای جنوبی، که نصف جمعیت رآی دهنده آن سیاه پوست هستند، قرار می دهد. اما اوباما برای پیروزی در رقابتهای بعد از کارولینای جنوبی نیاز به تصاحب آرا طیفهای بیشتری از دموکراتهای سنتی دارد. در روزهای آتی بیشتر این مسأله را توضیح خواهم داد.
بنابراین اینطور که به نظر می رسد پیروزی اوباما در کارولینای جنوبی با توجه به بافت جمعیتی آن و حضور جان ادواردز که به احتمال قوی از میزان رأی سفید پوستان به کلینتون خواهد کاست (ادواردز در کارولینای جنوبی متولد شده و چهار سال پیش هم این ایالت را از جان کری برد، هر چند که اینبار شانسی برای بردن ندارد) حتمی به نظر می رسد. با در نظر گرفتن این مسأله فکر می کنم تیم کلینتون حداکثر تلاشش را معطوف به رساندن فاصله نتیجه به حداقل کند تا از اهمیت پیروزی قابل انتظار اوباما تأثییرات روانی آن در آستانه روز سه شنبه بزرگ تا حد امکان بکاهد.

2 نظرات:

ناشناس گفت...

I'm just sooooo happy :) Go Hillary

Winston گفت...

مک کین در Base حزب جمهوریخواهان جایی نداره دوست من... He's not a real conservative