۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

باراک اوباما و انتخابات کارولینای جنوبی: اوج گیری دوباره یا آغاز یک پایان؟

--


خشایار خیرخواه - تورنتو
بر اساس تمامی نظر سنجی های منتشر شده تا به اکنون باراک اوباما را می توان برنده رقابت انتخاباتی فردا در ایالت کارولینای جنوبی نامید. سوال اصلی اما این است که آیا این پیروزی زمینه را برای پیروزیهای آتی او در انتخابات روز سه شنبه بزرگ مهیا خواهد ساخت یا خیر.
پاسخ به این سوال را در دو نکته بسیار مهم باید جستجو کرد:
۱- بیش از 50 درصد از رأی دهندگان انتخابات فردا سیاه پوست هستند. در بین سیاه پوستان اوباما به نسبت 60 به 20 از کلینتون پیش است اما در بین سفید پوستان او فقط از حمایت 10 درصد از آنها برخوردار است و این خبر خوبی برای اوباما نیست، چرا که این آمار نشان می دهد او خارج از کارولینای جنوبی و در ایالتهایی نظیر کالیفرنیا با جمعیت سیاه پوست بسیار کمتر به مشکل برخواهد خورد. اوباما همواره تلاش کرده است خود را نامزد تمامی طیفهای رأی دهنده، از جمله رأی دهندگان مستقل و جمهوریخواهان معتدل جلوه دهد. اگر او فردا فقط با اتکا به پیروزی سیاه پوستان به پیروزی برسد تا حد یک نامزد صرفا مورد حمایت سیاهان تنزل خواهد کرد و این تقریبا به منزله پایان کار او خواهد بود.
۲-آمارهای تحلیلی انتخابات فردا (cross tabs) از نتیجه انتخابات مهمتر خواهند بود. در دو انتخابات نیوهمشایر و نوادا باراک اوباما رآی زنان، رأی دهندگان بالای 50 سال و اقشار کم در آمد حزب دموکرات را به هیلاری واگذار کرد. باید دید علی رغم پیروزی احتمالی او این روند فردا نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.
در منظر کلی باراک کمپین باراک اوباما بعد از شکست در نیوهمپشایر در روز 9 ژانویه دچار مشکل شده است. شکست اوباما در دو رقابت پیاپی و موضع دفاعی و شکننده او در مقابل حملات بی وقفه هیلاری و بیل کلینتون آنچه را که تبدیل به جنبشی عظیم شده بود تا حد یک نامزد انتخاباتی معمولی و بیشتر مورد علاقه سیاه پوستان تا طیفهای دیگر رأی دهندگان حزب دموکرات تنزل داده است. در این زمینه این نوشته اشپیگل به عنوان "پایان انقلاب باراک اوباما" را توصیه می کنم.
اوباما اگر می خواهد دوباره تبدیل به همان رقیب ترسناکی شود که در فاصله بین انتخابات آیوا و نیوهمپشایر کپمین هیلاری کلینتون را تا مرز سقوط پیش برده بود نه تنها باید تلاش کند به پیام اصلی کمپین خود باز گردد، بلکه باید بطور دقیق و اصولی و با زبانی که علاوه بر نخبگان حزب دموکرات و طبقات بالای رأی دهندگان، اقشار عادی طرفداران این حزب را نیز در بر گیرد به تشریح برنامه های خود در زمینه های مورد نگرانی آنها نظیر اقتصاد و بیمه درمانی بپردازد. اوباما البته وقت چندانی ندارد. حمایت غافلگیر کننده روزنامه نیویورک تایمز-- که روزنامه ای با تمایلات لیبرال و پیشرو است-- از هیلاری کلینتون نشان دهنده تقویت این طرز تفکر است که در صورت ادامه روند فعلی، بسیاری از رأی دهندگان حزب دموکرات با وجود علاقه به شخصیت و منش اوباما (style) در نهایت بعلت چالشهای داخلی و خارجی پیش رو به احتمال بسیار قوی هیلاری کلینتون و قابلیت و تجربه او (substance) را ترجیح خواهند داد. این برتری را حتی دیشب نامزدهای جمهوریخواه در مناظره دیشب خود چندین بار با به زبان آوردن نام هیلاری و حمله به او تأیید کردند و این در حالی است که در آخرین مناظره آنها در نیوهمپشایر این اسم اوباما بود که بعنوان پیشتاز حزب دموکرات بارها به زبان آمد.
آیا پیروزی احتمالی اوباما در انتخابات فردا نیروی روانی لازم را به کمپین او باز خواهد گرداند؟ آیا ریسک هیلاری کلینتون در ترک کارولینای جنوبی برای پایین آوردن توفعات و حملات مکرر بیل کلینتون به اوباما و رسانه ها نتیجه معکوس خواهد داشت؟ آیا جان ادواردز می تواند کلینتون را جا بگذارد و دوم شود و بدین ترتیب کمپین کلینتون را به مانند آیوا دچار سر گیجه کند؟ آیا هیلاری کلینتون با یک شکست بسیار نزدیک اثرات روانی پیروزی اوباما را از بین خواهد برد و جایگاه خود را بعنوان پیشتاز حزب دموکرات تثبیت خواهد کرد؟
تا فردا ساعت 7 شب منتظر می مانیم.

5 نظرات:

ناشناس گفت...

If Democrats want to have a very good chance of winning the 2008 presidential election, they got to vote for Obama, not Clinton, in the primaries and caucuses. And it is surprisingly all about Republicans this time, not Democrats! My reasoning is that a good chunk of Republicans, mainly their younger generation, are really into Obama and his campaign. This generation supports Obama as we observed in Iowa, but they literally hate Clinton and so they are not going to vote for Clinton no matter what. The morality of Obama-- true or false-- is what attracts these Republicans. All Democrats + these Republicans = Obama. It is a fairly simple theory. My two cents worth. What do you think?

Winston گفت...

من کمی گیج شدم... مگه هفته پیش کارولینای جنوبی انتخابات مقدماتی و گردهمایی نداشت؟

ناشناس گفت...

Obama08
It is so exciting tonight!

خشایار خیرخواه گفت...

Dear friend,
Thanks so very much for sharing your thoughts with me.I agree with you that Hillary is more polarizing than Obama who is a fresh face in politics and exudes many of the qualities the younger generation in both sides seeks in Politics. However, I really can't see him coasting to victory in the November election the way he's campaigning now. I believe a lot of voters specially on the Republican side will have second thoughts about him when they get to take a closer look at him in the course of the national campaign if he makes it as the Democratic nomenee. Also, a lot depends on who his opponent is and to what degree he can sway the independent/moderate votes to the Republican side.I guess you gave me a good idea right there to write about.Thanks for following my reports.

وینستون جان انتخابات هفته پیش کارولینای جنوبی متعلق به جمهوریخواهها بود و این هفته متعلق به دموکراتها. هفته پیش دموکراتها در نوادا رقابت داشنتند.

Amir Jan,

This is gonna be your favorite's last victory. Enjoy it while it lasts!

Winston گفت...

Kash, I figured today. Thanks a lot any ways