۱۳۸۶ دی ۲۶, چهارشنبه

پیروزی میت رامنی و بازگشت نامزدهای جمهوریخواه به خانه اول

--


خشایار خیرخواه - تورنتو
با شکست جان مک کین و پیروزی میت رامنی در انتخابات امشب در میشیگان رقابت بین نامزدهای حزب جمهوریخواه پیچیده تر شد. تا بحال چهار انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد حزب جمهوریخواه بر گذار شده که در سه رقابت اصلی آن در آیوا، نیو همپشایر و میشیگان سه نامزد مختلف به پیروزی رسیده اند. با توجه به پیروزی رامنی در انتخابات امشب:
۱- به نظر جولیانی باید از نتیجه رأی گیری امشب بسیار خوشحال باشد، چه را که فعلا پیشتازی در حزب جمهوریخواه وجود ندارد. اما نکته قابل توجه راجع به جولیانی این است که او امشب--بواسطه عدم کمپین در میشیگان-- به شکل تحقیر آمیزی حتی از ران پال هم کمتر رأی آورد. باید دید این مسأله از لحاظ روانی چه اثری بر عملکرد او در فلوریدا خواهد گذاشت.
۲- با توجه به نتایج امشب شاید بتوان نتیجه گرفت که وضعیت بد اقتصادی میشیگان و نقطه ضعف جان مک کین در زمینه اقتصاد که در عوض نقطه قوت رامنی به شمار می اید در شکست او تأثیر فراوان داشته است. علاوه بر این، جان مک کین ظاهرا هنوز در بین جمهوریخواههای سنتی مشکل دارد. او تا بحال ( و حتی همین امشب) بیشترین رأی را از بین رأی دهندگان مستقل کسب کرده است. با این شکست سنگین دو سوال مهم در رابطه با او پیش می آید: آیا او بالاخره خواهد توانست رأی دهندگان سنتی حزب جمهوریخواه را به سمت خود بکشاند؟ سوال دوم این است که آیا شکست مک کین اثر روانی منفی بر کمپین او در کارولینای جنوبی خواهد داشت؟
با توجه به وضعیت پیش آمده شاید تکلیف نامزد جمهوریخواه حتی در روز Super Duper Tuesday (سه شنبه بزرگ) نیز روشن نگردد. ولی اگر مک کین در کارولینای جنوبی که ایالتی نظامی است با تکیه بر سابقه قابل توجه خود در امور نظامی و امنیت ملی از سد هاکبی و طرفداران مذهبی او بگذرد و با استفاده از نیروی روانی این پیروزی (momentum) بتواند از سد جولیانی و رامنی احیا شده در فلوریدا نیز عبور کند آنوقت دوباره به شانس اول نامزدی حزب جمهوریخواه بدل می گردد. البته فعلا مسأله بردن برای جمع آوری بیشترین تعداد نماینده (delegates) ظاهرا از بردن برای ایجاد نیروی روانی (momentum) در هر دو کمپ دموکرات و جمهوریخواه مهمتر شده است.
مناظره دموکراتها هم امشب در لاس وگاس انجام شد و بسیار بی مزه و بی خاصیت از آب در آمد. با توجه به درگیری لفظی شدید دو کمپ کلینتون و اوباما بر سر مسأله "نژاد" (race) که هفته پیش آغاز شد و دیروز با سخنان باب جانسون مدیر شبکه BET و یکی از طرفداران سیاهپوست هیلاری بر ضد اوباما به اوج خود رسید تمام هدف این مناظره ظاهرا این بود که آتش این مساله را تا حدودی (اگر نه کاملا) بخواباند، در نتیجه بیشتر لحظات این مناظره به تعارف گذشت تا حدی که صدای بسیاری از بیننده ها هم در آمد. اما بهر هال دو نکته را لازم می دانم بعد از دیدن این مناظره در اینجا ذکر کنم:
۱- دانش کلینتون درباره مسائل مهم نظیر مشکلات فعلی مسکن در آمریکا، انرژی و اقتصاد مثال زدنی است. او در این زمینه ها امشب یک سر و گردن از اوباما و ادواردز بالاتر نشان داد.(هر چند که نظرات او در زمینه عراق مانند نظرات دیگر دموکراتها در این زمینه کاملا کوته بینانه است.)
۲-از سوی دیگر اوباما منشی گیراتر آمیخته با حس شوخ طبعی خاصی دارد که در هیلاری کلینتون و جان ادواردز آن را نمی توان یافت.
با توجه به همین دو نکته گمان من این است که انتخاب رأی دهندگان بین دانش و تجربه هیلاری کلینتون (substance) و کاراکتر الهام بخش اوباما (style) پیروز حزب دموکرات را درنهایت تعیین خواهد کرد.
تا قبل از انتخابات روز شنبه دموکراتها در نوادا و جمهوریخواهها در کارولینای جنوبی بیشتر به بررسی نتایج امشب خواهم پرداخت و مطلبی هم راجع به چگونگی تعیین نماینده delegates ایالتها برای کنوانسیون حزب جمهوریخواه خواهم نوشت.

3 نظرات:

ناشناس گفت...

ممنون از گزارشت خشایار جان اگر این ویدیو را ندیدی ببین چطور مک کین توسط جمهوری خواهان سنتی هو میشه
http://www.liveleak.com/view?i=602_1200518257

ناشناس گفت...

خشایار! انتخابا ت حزب دموکرات در میشیگان انجام نشد اما کلینتون برنده انتخابات اعلام شده است.لطفا این مطلب را در وبلاگ وزینتان توضیح دهید.

Winston گفت...

I think we gotta wait until the final GOP convention in late August. There we'll see who is gonna come out of the closet but if this keeps going on the way it is, then I suspect Mitt & Fred will be the nominees. They're the best couple and can beat Hillary and Obama machine.