۱۳۸۶ دی ۲۳, یکشنبه

موقعیت نامزدهای جمهوریخواه در آستانه انتخابات روز سه شنبه

--


خشایار خیرخواه - تورنتو
کارزار بعدی انتخابات مقدماتی ایالات متحده ایالت میشیگان است که رأی گیری در آن برای دست آوردن نمایندگان delegates جمهوریخواه روز سه شنبه انجام خواهد شد. (حزب دموکرات در میشیگان انتخاباتی ندارد، هر چند اسم کلینتون بر روی برگه های رأی خواهد بود.)
میشیگان هشتمین ایالت بزرگ آمریکاست ولی از لحاظ اقتصادی وضعیت بسیار نامناسبی دارد. این ایالت با 7.4 درصد بزرگترین نرخ بیکاری را در آمریکا دارد و جمعیت آن مرتب رو به کاهش است. بر اساس گزارشی از رویترز اقتصاد دانان دانشگاه میشیگان پیش بینی کرده اند که علاوه بر 400,000 شغلی که از سال 2000 تا بحال در این ایالت از بین رفته است 51,000 شغل دیگر هم امسال از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که سه چهارم مردم این ایالت اقتصاد را نگرانی اصلی خود قلمداد می کنند.
حال ببینیم وضعیت نامزدهای حزب جمهوریخواه در آستانه انتخابات روز سه شنبه چه گونه است و نتیجه آن چه تأثیری بر انتخابات پیش رو دارد:
میت رامنی: انتخابات روز سه شنبه برای رامنی تقریبا حکم مرگ و زندگی را دارد. پدر او جرج رامنی در دو دهه پنجاه و شصت فرماندار این ایالت بوده و خود او در همین ایالت بدنیا آمده است. رامنی در دو انتخابات مهم از سه انتخابات مقدماتی قبلی دوم شده و بقول خود مدال نقره گرفته است.( او رئیس بازیهای المپیک زمستانی 2002 در سالت لیک سیتی بود که در اداره کردن آن پس ار بحران اولیه ای که در رابطه با این بازیها بوجود آمده بود بسیار موفق عمل کرد و بعد از آنهم فرماندار ایالت ماساچوست شد) او باید انتخابات میشیگان را ببرد تا همچنان شانسی برای نامزدی حزب جمهوریخواه داشته باشد. خبر خوب برای او این است که نظر سنجی هایی که امروز یکشنبه منتشر شده اند نشان می دهند او از مک کین پیش است. مشکل رامنی بطور کل این است که او شخصیت دوست داشتنی چه در بین سیاستمداران جمهوریخواه و چه رأی دهندگان این حزب ندارد. علاوه بر این، رامنی در مواردی نظیر مسأله سقط جنین که در بین جمهوریخواهان موضوع بسیار مهمی است مواضع خود را عوض کرده است که همین امر-- با توجه به این که او یک مسیحی مورمون است --تا حدودی برای او دردسر ساز شده است. البته رامنی بعنوان یک میلیونر توان این را دارد که تا سر حد ممکن برای تبلیغات خود پول خرج کند و تا آخرین لحظات در رقابت باقی بماند. انتخابات سه شنبه برای هیچ کس به اندازه او مهم نیست.
جان مک کین: نامزد 71 ساله و مورد علاقه من در بین تمام نامزدهای حاضر در هر دو حزب نیز باید در انتخابات میشیگان و بعد از آن در کارولینای جنوبی پیروز شود تا بعنوان پیشتاز حزب جمهوریخواه قدم به روز Super Tuesday (سه شنبه بزرگ) بگذارد. بر خلاف رامنی، مک کین مورد احترام تمامی نامزدهای جمهوریخواه و اکثر طرفداران این حزب و حتی بسیاری از طرفداران حزب دموکرات است. جان مک کین یک قهرمان واقعی است. استخوانهای او در مدت پنج سال و نیم شکنجه چنان در زندانهای ویتنام شمالی خرد شده اند که او اکنون حتی نمی تواند دستهایش را از شانه به بالا بلند کند. هنگامی که در اوائل زندانی شدنش حکومت ویتنام شمالی در یک حرکت تبلیغاتی به دلیل شهرت پدر او در ارتش آمریکا خواست که او را آزاد کند او زیر بار نرفت و خواستار این شد که اول سربازانی که پیش از او اسیر شده اند آزاد شوند. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم پسر او اکنون در عراق مشغول خدمت است. مشکل مک کین در حال حاضر دو چیز است: یک، مسئله مهاجرت. لایحه پیشنهادی او مبنی بر بخشیده شدن دوازده میلیون مهاجر غیر قانونی که در بین جمهوریخواهها بسیار ناخوشایند است تابستان گذشته کمپین او را تا آستانه سقوط پیش برد. مسئله دوم سن اوست که می تواند در انتخابات سراسری برای او بخصوص در مقابل اوباما دردسر ساز شود. مک کین در سال 2000 میشیگان را از بوش برد اما این بار مقابل رامنی کار بسیار دشواری پیش رو دارد. خبر خوب امروز برای او این است که مهمترین روزنامه کارولینای جنوبی که او در آن 8 سال پیش مقابل بوش شکست خورد این بار از او حمایت کرده است.
مایک هاکبی: فرماندار ایالت آرکانسا و کشیش سابق تا اوائل ماه نوامبر اصلا در رسانه ها بعنوان نامزد جدی تلقی نمی شد. او که به مانند اوباما سخنور بسیار ماهری است با تکیه بر رأی اونجلیستها( قشر بسیار مذهبی جمهوریخواهان) خود را ابتدا به صدر جدول نظر سنجی ها در ایالت آیوا رساند و سپس با نیرو و تبلیغات حاصل از آن در نهایت در آیوا به پیروزی دست پیدا کرد. هاکبی با وجود این پیروزی در نیوهمشایر سوم شد و اکنون هم در میشیگان شانس جدی برای پیروزی ندارد. امید او به پیروزی در کارولینای جنوبی است که به مانند آیوا رأی دهندگان مذهبی فراوان دارد. ولی حتی پیروزی او در کارولینای جنوبی نیز به احتمال فراوان راه او را برای پیروزیهای بیشتر در Super Tuesday هموار نخواهد کرد. او در حال حاضر در مناظره ها به مک کین احترام فراوان می گذارد و گمان من این است که می خواهد در را برای معاونت ریاست جمهوری جان مک کین باز نگه دارد.
رودی جولیانی: شهردار سابق نیویورک که بواسطه کارهای مفیدش در اداره شهری مثل نیویورک که خود مانند یک کشور می ماند و همینطور تلاش او برای اداره امور نیویورک بحران زده بعد از فاجعه یازده سپتامبر در آن مقطع یک قهرمان لقب گرفت. اما جدا از اینکه بسیاری از مواضع جولیانی مورد قبول هسته اصلی حزب جمهوریخواه نیست او استراتژی بسیار عجیبی را در رقابتهای مقدماتی اتخاذ کرده است. جولیانی ازتمامی پنج رقابت اول کنار کشیده و منتظر است تا رقابتها 29 ژانویه به فلوریدا برسد ودر آنجا او مثل یک ببر گرسنه به وسط میدان بپرد و با پیروزی در فلوریدا (که از مجموع تمامی پنج ایالت قبل از آن نماینده delegate بیشتر دارد) شروع کند به بردن ایالتهای دیگر از جمله بسیاری از 22 ایالت Super Tuesday . البته جولیانی می دانست که او در ایالتهای مذهبی و یا محافظه کاری نظیر آیوا و یا کارولینای جنوبی شانسی ندارد، اما استراتژی او هم با ریسکهای فراوان همراه است. بدترین حالت برای او این است که مک کین هر دو ایالت بعدی را ببرد و پیشتاز بلا منازع حزب خود شود. مک کین همین الان هم در نظر سنجی های فلوریدا در یک قدمی او قرار دارد. بهترین جالت هم این است که رامنی انتخابات سه شنبه را ببرد و کمی از تهدید مک کین برای او کاسته شود.
فرد تامپسون: کمپین سناتور اهل تنسی و در این چند سال گذشته هنرپیشه تلویزیون در بین تمامی نامزدهای جدی حزب جمهوریخواه ضعیف ترین بوده است. در نحوه رفتار و گفتار تامپسون نوعی بی تفاوتی و بی حوصلگی دیده می شود که با توجه به این که او هنگامی وارد میدان شد که بقیه نامزدها مدتها قبل از آن پرسنل و متحدین خود را جذب کرده بودند و مشغول جمع آوری پول لازم برای یک کمپین طولانی مدت بودند، تقریبا او را از گردونه خارج کرده است. او فعلا همه امیدش را به کارولینای جنوبی و پیروزی بر هاکبی و مک کین یا دوم شدن در آنجا بسته است، چرا که او هم مانند هاکبی طرفداران مذهبی زیاد دارد.
ران پال هم که دیگر گمان نمی کنم نیاز به آنالیز داشته باشد. فقط تصور کنید او رئیس جمهور آمریکا و جرج گالوی نخست وزیر انگلستان شوند تا ببینید چه دنیای زیبایی خواهیم داشت!
برای دموکراتها چه طرفداران کلینتون و چه اوباما مسلما پیروزی رامنی روز سه شنبه خبر خوبی خواهد بود، چه را که به ضعیف تر شدن مک کین خواهد انجامید. در مورد نظر سنجی ها این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از معتبرترین آنها معمولا درست از آب در می آید اما به هر حال همانطور که پیروزی کلینتون نشان داد در شرایط خاص خیلی نمی توان بر اساس آنها به تحلیل دقیق رسید. بنابر این باید تا سه شنبه شب منتظر ماند. در مورد مواضع جمهوریخواهها در رابطه با مسائل مختلف از جمله ایران هم می توانید اینجا را ببینید. این ویدیو هم جالب است که در آن فرد تامپسون در مورد حمله احتمالی ایران به ناوگان آمریکا واکنش نشان می دهد و می گوید حمله کنندگان ایرانی را پیش باکره های بهشتی خواهد فرستاد که ایرانیان اشتیاق دیدارشان را دارند. قضاوتش با شما.

4 نظرات:

Winston گفت...

فکر کنم در نهایت این هاکابی و مک کین نامزدهای حزب جمهوریخواه بشوند و این مسئله بسیار نگران کننده ای هست برای حزبی که باید در مقابل افرادی مثل هیلاری یا باراک حسین اباما به مقابله بپردازه

ناشناس گفت...

عمو خشایار خیلی حال می کنم با وبلاگت. تو ایرانم که بودی به همه کی گفتم بچه با سوادی هستی الان که دیگه کارت حرف نداره فقط مشکلت اینه که طرفدار مک کین و کلینتونی (: تا دیر نشده بیا به راه راست تو کمپ اوباما! آقا ادامه بده گزارشهای انتخابات رو بخدا از همه اینایی که من می شناسم حتی تو دانشگاه بیشتر می دونی حیف رادیو آمریکا که قدرت رو ندونست. بالاترین هم که دیگه نیستی جای دیگه الان مشغول شدی؟ در ضمن این تعطیلات که نیومدی ایشالا تابستون بیای این طرف یه لاس وگاس بریم با بر بچه ها با هم حداقل. قربونت بهزاد.

Winston گفت...

My blog, thespiritofman.blogspot.com (The Spirit of Man) has been nominated for the best Canadian based blog and I hope to get my viewers and readers vote. Therefore if you like my blog, you could definitely vote for me. It's very much appreciated! And it will also help bring some attention to the cause of freedom and liberty in Iran.

Your vote is very much appreciated:

http://www.polldaddy.com/poll.aspx?p=230457

ناشناس گفت...

خشایار عزیز

دستت درد نکند. مطالب بسیار جالبی است. این خیلی خوب است که کسی ریز مطالب انتخابات آمریکا را دنبال می کند و بعد به زبان فارسی همه فهم و در عین حال حرفه ای آنچه که هرروز گذشته را برای فارسی زبانان عنوان می کند.

پا به پای تو دنبال می کنیم اخبار انتخابات آمریکا را.

با عرض ارادت
ققنوس