۱۳۸۶ بهمن ۱۷, چهارشنبه

باراک اوباما پیروز نبرد سه شنبه بزرگ؟

--

خشایار خیرخواه - تورنتو

دوستان عزیر یقین دارم تا بحال از کم و کیف نتایج روز سه شنبه بزرگ مطلع شده اید. باید بگویم با توجه به نتایج دیشب و مسیر پیش رو در ماه فوریه در جدال بین دو نامزد دموکرات باراک اوباما را پیروز نبرد سه شنبه بزرگ می دانم و گمان می کنم با توجه به نکات ذیل، او در نهایت با کسب نماینده (pledged delegate) بیشتر در موقعیت بهتری نسبت به هیلاری کلینتون برای تصاحب نمایندگان ویژه (super delegates) و نامزدی حزب دموکرات در ماه آگوست قرار خواهد گرفت:

1- امید تیم کلینتون این بود که بتواند با پیروزیهای متعدد در روز سه شنبه بزرگ و با اختلاف آرای بسیار با برتری حداقل 100 نماینده فاصله خود را با اوباما زیاد کند و حاشیه امنی برای رقابتهای پیش رو که اوباما در آنها دست بالا را دارد ایجاد کند. نه تنها این امر تا حدود زیادی میسر نشد، بلکه به نظر می رسد اوباما حتی نمایندگان بیشتری را در جدال دیشب از آن خود کرده باشد. اوباما البته این امر را مدیون پیروزی قاطع خود در ایالتهای جمهوریخواهی نظیر آیداهو با 79٪ ، کلرادو با 67٪ و مینسوتا با 81٪ آرا است که در آنها Caucus برگزار شد. این آمار باعث شدند اوباما تعداد نماینده بسیار بیشتری را نسبت به نمایندگان تصاحب شده کلینتون در ایالتهایی که کلینتون در آنها به برتری رسید از آن خود کند.

2-رقابتهای بعدی حزب دموکرات در ماه فوریه روز شنبه هفته آینده در ایالتهای واشینگتن و لوئیزیانا، یکشنبه هفته آینده در ایالت مین، سه شنبه هفته آینده در واشینگتن دی.سی. و ایالتهای مریلند و ویرجینیا و در نهایت در ایالتهای ویسکانسین و هاوایی در روز 19 فوریه برگزار می شود. در تمامی این ایالتها از هم اکنون می توان اوباما را برنده دانست (لوئیزیانا، مریلند، واشینگتن دی.سی. و ویرجینیا بدلیل درصد بالای جمعیت سیاه پوست آنها، مین و واشینگتن بدلیل caucus بودن نوع انتخابات آنها که نقطه قوت اوباما محسوب می شود، هاوایی بدلیل اینکه قسمتی ار دوران کودکی اوباما در آن سپری شده و ویسکانسین به این دلیل که ایالتی anti-establishment محسوب می شود و بافت آن به رأی دهندگان اوباما بسیار نزدیک است.) سوال اینجاست که اوباما با چه درصدی از آرا این ایالتها را خواهد برد؟ اگر او بتواند با درصدی مشابه آنچه در آیداهو، جورجیا، کارولینای جنوبی و غیره رخ داد به پیروزی برسد فاصله نمایندگان خود با کلینتون را هر چه بیشتر افزایش خواهد داد.

3-اوباما در ماه ژانویه بیش از 32 میلیون دلار از کمک کنندگان مالی خود دریافت کرد که او را قادر می سازد در ادامه راه در تمامی ایالتهای باقی مانده تا سر حد ممکن هزینه و تبلیغ کند. از طرف دیگر کمپین کلینتون در ادامه راه با مشکل مالی مواجه شده است تا آنجایی که هیلاری مجبور شد امروز 5 میلیون دلار از حساب شخصی خود برای هزینه های کمپین خود برداشت کند. این یعنی اینکه کمپین کلینتون مجبور خواهد بود به جای هزینه برای رقابت در ایالتهای ماه فوریه به تبلیغ در دو ایالت تگزاس و اوهایو در ماه مارچ بیاندیشد. اما اگر اوباما تمامی ایالتهای ماه فوریه را با اختلاف بالا ببرد شاید هزینه کردن در تگزاس و اوهایو نوشدارو پس ار مرگ سهراب باشد.

4- نکات بالا بدین معنی نیست که هیلاری کلینتون دیشب خوب عمل نکرد. اتفاقا بر عکس، او در چندین ایالت فراتر از آنچه پیش بینی ها و نظر سنجی ها اعلام کرده بودند عمل کرد و بعنوان مثال در کالیفرنیا، مسچوستز، تنسی، آریزونا و اوکلاهما بسیار خوب ظاهر شد. او به جز میزوری ( با اختلاف یک درصد) تمامی ایالتهای بزرگ را برد و حتی در مناطق روستایی rural میزوری (110 از 115 بخش ایالت میزوری) و تنسی اوباما را با اختلاف فراوان پشت سر گذاشت. کلینتون تنها در ایلینوی ایالت خانگی اوباما از تمامی کسانی که در کانزاس، داکوتای شمالی، آیداهو، کالرادو و یوتا به اوباما رآی داده بودند بیشتر رآی کسب کرد و در مجموع در کل آرا عمومی هر 22 ایالت با اختلاف اندک اوباما را شکست داد. نکته مثبت دیگر آرای هیلاری این بود که حدود 55 درصد از کسانی که روز آخر یعنی دیروز تصمیم نهایی خود را گرفتند به او رأی دادند. و البته مهمتر از همه اینکه او با وجود هیاهوی بسیار جان کری، تد کندی و کارولین کندی در حمایت از اوباما، ایالت مسچوستز را که ایالت خانگی جان کری و تد کندی و پسرش (که فرماندار این ایالت است) و ایالت کالیفرنیا را با وجود سر و صدای اوپرا وینفری و ماریا شرایور همسر آرنولد به راحتی از آن خود کرد.

هیلاری کلینتون همچنین در نظر سنجی ای که موسسه گالوپ امروز منتشر کرد فاصله خود را در سطح ملی که تا دو روز پیش به 2 درصد رسیده بود دوباره به 13 درصد رساند که نشان از تلاش موفقیت آمیز او در خنثی کردن موج روانی ای که در یک هفته گذشته به نفع اوباما و با حمایت وحشتناک رسانه ها از او ایجاد شده بود می دهد. اما با توجه به چشم انداز آینده رقابت بسیار نزدیک او با اوباما و نکاتی که پیشتر بیان کردم، امید فراوانی برای او قائل نیستم و شانس اوباما را بیشتر می بینم مگر اینکه او در بعضی از رقابتهای ماه فوریه فراتر از حد انتظار ظاهر شود و یا بتواند سهم خود را از نتایج میشیگان و فلوریدا بستاند که فعلا هر دو مورد دور از ذهن به نظر می رسند.

خانمها، آقایان با این گزارش مجموعه گزارشهای مرتب من در رابطه با انتخابات تاریخی مقدماتی ایالات متحده آمریکا در سال 2008 به پایان می رسد. از تمامی شما که گزارشهای انتخاباتی من را به دقت دنبال کردید و با نطرهایتان با من همراه بودید بی نهایت متشکرم. امیدوارم توانسته باشم کار دقیق و حرفه ای را ارائه داده باشم (هر چند خیلی دلم می خواست در آمریکا و از نزدیک انتخابات را دنبال می کردم) . قضاوت البته با شما. امیدوارم در آینده نزدیک، پس از کمی رفع خستگی و کم خوابی مجددا در خدمتتان باشم. باز هم از همراهی همگی شما بسیار ممنون.

4 نظرات:

ناشناس گفت...

Thanks I enjoyed your reports

ناشناس گفت...

http://balatarin.com/permlink/2008/2/7/1224177
this is your link in balatarin

Winston گفت...

Breaking on Fox News: Mitt Romney is to suspend his campaign

Ehsan گفت...

Great job. Really informative. Thanks