۱۳۸۶ بهمن ۱۴, یکشنبه

سه شنبه بزرگ: روزی بزرگ اما غیر قابل پیش بینی

--


کمتر از 48 ساعت به روز سه شنبه بزرگ مانده است. قصدم در ابتدا از نوشتن این مطلب این بود که به بررسی نظر سنجی ها بپردازم و سپس توضیح دهم که با توجه به این آمار وضعیت تقسیم نماینده ها به چه شکل خواهد بود. اما فعلا به این نتیجه رسیده ام که این نظر سنجی ها نمی توانند معیار درستی برای پیش بینی آنچه در روز سه شنبه اتفاق خواهد افتاد باشند و دلیل آنهم این است که در اکثر نظر سنجی های منتشر شده تا به این لحظه در اکثر ایالتها حداقل رقمی حدود 10 درصد رأی دهنده مردد (undecided) وجود دارد که چرخش اکثریت آنان به سمت هر کدام از نامزدها برنده آن ایالت را رقم خواهند زد. مثلا در ایالت کالیفرنیا هم اکنون دو نظر سنجی یاراک اوباما و دو نظر سنجی هیلاری کلینتون را پیشتاز نشان می دهند، اما در هر چهار نظر سنجی منتشر شده بین 10 تا 15 درصد گفته اند که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند. این یعنی این که بهیچ عنوان نمی توان نتیجه کالیفرنیا را پیش بینی کرد.

به همین خاطر امروز به بررسی آخرین وضعیت هر کدام ار چهار رقابت کننده ای که اکنون شانس اصلی تصاحب نامزدی حزب خود را دارند می پردازم و پیش بینی را به عهده شما می گذارم:

هیلاری کلینتون: هیلاری کلینتون در اکثر نظر سنجی های منتشر شده در ایالات مختلف با اختلاف کم ار باراک اوباما پیش است. اما در این زمینه چند نکته مهم را نباید فراموش کرد. اول اینکه با توجه به نسبی بودن تصاحب نمایندگان هر ایالت پیروزی با اختلاف کم یعنی تقسیم نمایندگان با رقیب به شکل مساوی. اگر روز سه شنبه نتایج به همین صورت که الان نظر سنجی ها نشان می دهند شکل گیرند هیلاری با وجود تصاحب آرا عمومی در بسیاری از ایالتها نخواهد توانست کار را روز سه شنبه تمام کند. دومین و از دید من مهمترین مسئله این است که حتی با وجود آنچه در مورد اول عنوان کردم هیلاری نباید کالیفرنیا، نیویورک و نیوجرسی را حتی با اختلاف کم و تقسیم نمایندگان واگذار کند چون از لحاظ روانی ضربه مهلکی به کمپین او وارد خواهد شد. نکنه آخر اینکه اگر او بتواند علاوه بر پیروزی در ایالتهایی که انتظار می رود او در نهایت در آنها پیروز شود، در ایالتهایی نظیر میزوری، آریزونا، آلاباما، تنسی و نیو مکزیکو به پیروزی دست یابد حتی در صورت تقسیم مساوی نمایندگان جنگ روانی روز چهارشنبه را از آن خود خواهد کرد و با نیروی روانی تازه به جدال در ایالتهای باقی مانده خواهد پرداخت.

باراک اوباما: بهترین خبر در حال حاضر برای اوباما نظر سنجی های منتشر شده مربوط به ایالت کالیفرنیا است که او را در یک قدمی کلینتون و در بعضی از آنها بالاتر از او نشان می دهند. اگر اوباما بتوان کالیفرنیا، کانتیکت، نیوجرسی و میشیگان را حتی با اختلاف اندک از آن خود کند به نظرم کار کلینتون را باید تمام شده دانست. بعلاوه، نکته دیگری که کمتر دیده ام راجع به آن صحبت شود ایالتهایی است که در روز 9 فوریه و 12 فوریه انتخابات مقدماتی در آنها بر گذار می شود. اگر اوباما روز سه شنبه به پیروزیهای چشمگیر دست یابد در اکثر رقابتهای پیش رو مانند انتخابات واشینگتن دی سی، ایالت واشینگتن و ایالت ویرجینیا دست بالا را خواهد داشت.


جان مک کین و میت رامنی: برای اکثر کارشناسان انتخاب مک کین تقریبا مسجل شده است. بسیاری از ایالتهایی که رقابتهای حزب جمهوریخواه در روز سه شنبه بزرگ در آنها صورت می گیرند بر خلاف معیار نسبی حزب دموکرات تمامی نمایندگان را به برنده آرا عمومی اهدا می کنند که همین کار مک کین را که طبق آخرین نظر سنجی ها در بسیاری از آنها با اختلاف زیاد پیش است بسیار راحت می کند. با این وجود هنوز در ایالتهایی نظیر کالیفرنیا رامنی رقیب جدی برای مک کین محسوب می شود، ضمن اینکه محافظه کاران حزب جمهوریخواه هنوز بهیچ عنوان زیر بار نامزدی مک کین نرفته اند و تمام نیروهایشان را برای پیروزی رامنی در رقابتهای روز سه شنبه بزرگ بسیج کرده اند.


در حال حاضر شکی نیست که باراک اوباما با پیروزی بزرگ حود در کارولینای جنوبی و بعد از آن حمایت کارولین و تد کندی و بسیاری دیگر موچ گسترده جدیدی را در حمایت از خود در سراسر آمریکا به راه انداخته است و در این راه رسانه ها نیز تمام و کمال با او همراه شده اند، اما آنچه که در نیو همپشایر اتفاق افتاد حداقل من را وادار می کند در پیش بینی آنچه در روز سه شنبه اتفاق خواهد افتاد احتیاط کنم. به نظر من رأی دهندگان undecided حزب دموکرات نتیجه نهایی اکثر رقابتهای روز سه شنبه را رقم خواهند زد. اگر در بین این رأی دهندگان مسئله شانس انتخاب شدن در ماه نوامبر (electibility) و جنگ عراق نگرانی های اصلی باشند اوباما و اگر اقتصاد و بیمه درمانی اولویتهای درجه اول باشند هیلاری شانس پیروزی خواهند داشت. علاوه براین در بعضی ایالتها نظیر کالیفرنیا میزان مشارکت زنان و لاتینها که تا بحال دو پشتیبان اصلی خانم کلینتون بوده اند و همینطور آرایی که پیشتر داده شده (early votes که در کالیفرنیا چیزی حدود 25 درصد است) می توانند در نتیجه نهایی تأثیر فراوان داشته باشند. بنابراین با توچه به میزان بالایی از رأی دهندگان که در ظرف این دو روز باقی مانده و یا حتی روز آخر تصمیم خود را خواهند گرفت اصلا بعید نیست که نتایج روز سه شنبه نه تنها نزدیک نباشند که منجر به پیروزی بزرگ یکی از دو طرف شوند و تکلیف نامزدی حزب را به یکباره روشن سازند.

و در نهایت اجازه دهید از آنالیز بی طرفانه انتخابات بیرون بیایم و صادقانه بگویم که من هنوز و حتی پیشتر از گذشته --با توجه به بررسی دقیق رفتار و برنامه های هیلاری کلینتون و باراک اوباما در جریان انتخابات و مناظره ها--خانم کلینتون را از هر لحاظ شایسته نامزدی حزب دموکرات و حتی در صورت ناکامی مک کین لایق ریاست جمهوری آمریکا می دانم. هیلاری کلینتون زنی با شخصیت مثال زدنی و هوش، دانش و ذکاوتی بی نظیر است و از صمیم قلب امیدوارم او بتواند روز سه شنبه بر موج احساساتی که در حمایت از باراک اوباما ایجاد شده غلبه کند و به آنچه لیاقتش را دارد دست یابد.


8 نظرات:

ناشناس گفت...

Khashayar: With all due respect for you and your opinion, I do not see some of the required leadership qualities of a superb leader in Hillary. Compared to Barak, she is not inspirational, lacks emotional stability, and more important of all, "depends" on Bill. Could you comment on these? At the end of the day, nobody, including Barak, is perfect.

خشایار خیرخواه گفت...

Dear Anonymous, I agree with you on the fact that Hillary is not as inspirational as Barack. However, I do not believe being inspirational suffice to make someone a good leader necessarily. As for emotional stability, I really have no idea what you mean. Hillary is one of the toughest and most stable woman politicians I have ever seen or read about. and as for depending on Bill, I don't think that has been the case at all during her tenure as the New York Senator. Finally, I agree with you about Obama but that's not what I see these days. Through his fans and endorsers, Barack Obama has been elevated to the level of a holy icon whose messianic mission at this historic moment is to change the world. This is not only wrong but deceiving with capital D!

ناشناس گفت...

زنده باد ایران و ایرانی

ناشناس گفت...

Khashayar: I give you one fresh example why I say Hillary depends on Bill. This just happened tonight; in her speech, Hillary read through the manuscript Bill had written for her- so embarrassing not to have a sharp mind to speak instantly and on the spot in such an important speech. On the other hand, Obama, is sharp such to not have somebody write for him. By the way, Hillary being one of the toughest woman politicians does not translate into being qualified as the best candidate and nominee. There are many though politicians around. I am looking forward to read your next post and analysis of
Super Tuesday results.

ناشناس گفت...

Man besiar mote'asef shodam ke yek Khanoom natoonest dar donya behame sabet kone ke che aghayedi dasht va che zehne bozorgi ! Hillay clinton ghabeliate ino dasht ke president bashe. vaghean mote'asefam

خشایار خیرخواه گفت...

Dear Anonymous,

Same goes for the speech example. Giving good speeches or giving them by heart "alone" doesn't qualify someone to be President. As for the analysis of tonight, let me get all the info that I can and then I'll have an update tomorrow night for sure.

nasim jan clinton ke nabakhte ke shmoa moteasefi. hanooz chizi maaloom nashode va be in zoodiha ham moshakhas nakhahad shod. be tafsiraye televisione jomhoorie eslami tavajoh nakon.

ناشناس گفت...

چرا هیچ پستی نیست؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

Winston گفت...

Just if you really knew what a lying snake this Hillary is. She is the worst woman politician ever... I am surprised you said that about her