۱۳۸۶ تیر ۱۶, شنبه

سخنان وزیر دفاع پیشین ژاپن و درسهایی که ما باید از تاریخ بیاموزیم

--

هفته گذشته فومیو کیوما، وزیر دفاع پیشین ژاپن، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را «اجتناب ناپذیر» خوانده و گفته بود بدون این اقدام، ژاپن تسلیم نمی شد و جنگ همچنان برای مدتی دیگر ادامه می یافت و احتمال داشت اتحاد شوروی وارد جنگ علیه این کشور شود. او البته پس از انتقاد تعدادی از وزیران کابینه و فشار افکار عمومی مجبور به کناره گیری شد.
با این وجود صحبتهای آقای کیوما حاوی نکته بسیار مهمی است. در سقوط ژاپن در جنگ جهانی دوم دو عامل نقش عمده ای داشتند: جنگ فرسایشی آمریکا از هوا و دریا. در نبرد دریایی آمریکا موفق شده بود ۶۰ درصد از ۸ میلیون تن محموله های دریایی ژاپن را نابود کند. در زمینه عملیات هوایی نیز آمریکا پس از تکمیل تسخیر جزیره اکیناوا در ۱۷ ژوئن ۱۹۴۵ و تحمیل ۱۱۰٫۰۰۰ کشته به ژاپن، فشار را بر روی این کشور دو چندان کرد. پیش از این نیروی هوایی آمریکا با ریختن ۱۰٫۰۰۰تن بمب های آتش زا، شهرهای توکیو، اساکا، کوبه و ناگویا را تقریبا با خاک یکسان کرده بود. از طرف دیگر استالین نیز به نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد که او نیز بزودی پیمان بی طرفی خود را با ژاپن باطل خواهد کرد و آماده حمله به ژاپن خواهد شد. بسیاری از تاریخ نویسان و کارشناسان سیاسی معتقدند نقشه های استالین برای جنگ با ژاپن از یکسو و تعلل ژاپن در پذیرش تسلیم بی قید و شرط دربرابر متفقین از سوی دیگر استفاده از بمب اتم را برای آمریکا «اجتناب ناپذیر» نمود چرا که آمریکا و انگلستان (آنطور که چرچیل در کتاب خاطرات خود می نویسد) حاضر نبودند به هیچ قیمنی شاهد بدست آوردن موقعیتی استراتژیک توسط شوروی در آسیای دور شوند و این دقیقا همان نکته ایست که وزیر دفاع پیشین ژاپن به آن اشاره می کند. در حقیقت اگر هیروهیتو امپراطور ژاپن و کابینه جنگی دولت او تا هنگامی که زمان باقی بود ازجنگ با متفقین و نقشه های توسعه طلبانه خود دست برمی داشتند، مردم و کشور ژاپن را دچار این بزرگترین فاجعه قرن بیستم نمی کردند.
حال برگردیم به کشور خودمان. در قضیه ملی شدت صنعت نفت و در گرماگرم مجادله دولت ایران به نخست وزیری دکتر محمد مصدق و دولت انگلستان، هری ترومن رئیس جمهور ایالات متحده که دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر کرد نه فقط به ملی گرایی و محبوبیت مصدق اذعان داشت، بلکه با آرمان او نیز موافق بود. ترومن حتی مانع حمله انگلستان به ایران شد و از دولت وقت انگلستان خواست موضعی صلح جویانه در برابر ایران اتخاذ کند و با ایران وارد مذاکره شود. در سپتامبر ۱۹۵۱، پس از شاهکار دکتر محمد مصدق در سازمان ملل متحد در متقاعد کردن شورای امنیت سازمان ملل به پذیرش این حقیقت که مساله ملی کردن صنعت نفت امری است مربوط به امور داخلی ایران و نه در حوزه تصمیم گیری شورای امنیت، ترومن از مصدق خواست او چند هفته ای در واشنگتن مهمان دولت ایالات متحده باشد تا بلکه او و مصدق بتوانند بر سر حل مناقشه ایران و انگلستان به راه حلی دست یابند که هم مورد توافق ایران باشد و هم انگلستان. اما مصدق نه در آن زمان و نه در هیچ زمان دیگری زیر بار راه حل های پیشنهادی دولت وقت آمریکا نرفت و نتیجه اش آن شد که با بر روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در ایالات متحده (دوایت آیزنهاور) که در مورد مصدق درست مخالف ترومن فکر می کرد، به قدرت رسیدن دوباره چرچیل در انگلستان، وخامت اوضاع داخلی ایران و در نهابت ترس انگلستان و آمریکا از دخالت شوروی در ایران از طریق حزب توده، کودتای ۲۸ مرداد برای دو دولت انگلستان و آمریکا تبدیل به امری «اجتناب ناپذیر» گردید.
اینک به نظر می رسد جمهوری اسلامی دارد با سیاستهای نابخردانه خود در مناقشه اتمی و عراق به سرعت ایران را به همان مرحله «اجتناب ناپذیر» ماجرا می رساند. اگر صحبتهای اخیر کاندولیزا رایس، جوزف لیبرمن، و ژنرال کوین برگنر سخنگوی ارتش آمریکا در عراق را کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که پرونده ایران روز به روز قطورتر می شود. پرونده ای که در آن از انفجارهای مقر تفنگداران آمریکایی و سفارت آمریکا در لبنان تا برجهای خبر در عربستان همه و همه لحاظ گردیده است. حتی برای بعضی از کارشناسان شمارش معکوس براي جنگ با ايران شروع شده است. جنگی که اگر جمهوری اسلامی سرعقل بیاید هنوز می توان جلوی آنرا گرفت و از «اجتناب ناپذیر» شدن آن جلوگیری کرد.
منابع:
1-History of the Second World War by B.H. Liddell Hart
2-All the Shah's Men by Stephen Kinzer

4 نظرات:

ناشناس گفت...

salam fekr nemikonid ke kheli az karaye trorisri ke goftid be iran rabti nadare.ino hata amrikaiya ham migan

خشایار خیرخواه گفت...

ba salam,

kheili mamnoon az commentetoon dooste aziz. in karhaye terooristi ro man az ghole maghamat amerikayee naghl kardam. dar morede enfejarhaye khobar ke ham dadgah parsal raay dad ham dar ketabe khaterate raees sabegh FBI (louis Freeh)fasl aval kamel be hamin masale ekhtesas yafte. dar morede lobnan ham ketabo matlab ziade ama ketabe persian puzzle hamaro khoob kholse mikone va refrence be andaze kafi dare zemne inke in sohbate nicholas burns ham taghriban be in ghazie eshare mikone: http://www.state.gov/p/us/rm/2007/82374.htm

ناشناس گفت...

قربان عرض سلام دارم خدمت‌تان.

امروز سیزده جولای است و تاریخ آخرین پست‌تان ۷ جولای می‌باشد. ما بی‌صبرانه منتظر پستی از شما هستیم.

ارادتمند
ققنوس

خشایار خیرخواه گفت...

سلام بر ققنوس گرامی،

عرض کنم من فعلا فقط آخر هفته ها وقت می کنم بنویسم. ولی به هر حال از لطفت یک دنیا ممنون.