۱۳۸۶ مرداد ۲۱, یکشنبه

توجیه 'عمليات انتحاری' در نشریه رسمی مجلس خبرگان

--

مطلبی که می خواهم در این پست برایتان نقل کنم بخشی از نوشته ای است در نشریه رسمی مجلس خبرگان، نهادی که به دلیل انتخاب (و یا به قول بعضی آیت الله ها نظیر خوشوقت و محمد یزدی «کشف») ولی فقیه، یکی از مهمترین نهادهای سیاسی در جمهوری اسلامی نام گرفته است، هر چند که کل قضیه به شوخی بیشتر شباهت دارد چرا که به قول دکتر نوریزاده «خبرگانی که نمایندگانش از صافی شورای نگهبانی گذشته‌اند که اعضایش را سلطان فقیه انتخاب می‌کند قدرت و اعتباری ندارد تا بر کار ولی فقیه و ارگانهای تحت سلطه او نظارت کند.» اما همانطور که بسیاری از کارشناسان مسائل ایران از جمله دکتر نوریزاده اشاره می کنند، همین مجلس خبرگان بعد از آیت الله خامنه ای اهمیت تازه ای می یابد و تواند سرنوشت آینده ایران را رقم زند. از همین رو نوشته ی شخصی به نام «سيد جواد ورعى» سردبیر فصلنامه رسمی مجلس خبرگان در نشریه رسمی این نهاد اهمیت بسیار می یابد. ورعی که قاعدتا بر اساس نوع استدلالش باید نزدیک به محافل وابسته به مصباح یزدی باشد درمطلب خود« مبانى فقهى عمليات شهادت طلبانه» را مورد بررسی قرار می دهد و از جمله می نویسد:

« نويسنده با تفكيك عمليات استشهادى از عمليات انتحارى، مشروعيت شهادت ‏طلبى در آيات، روايات، سيره معصومان و لسان فقهاى شيعه و سنى را مورد بررسى قرار داده، بيان مى‏دارد با توجه به مجموع ادله موجود مى‏توان با اطمينان از جواز مشروعيت بلكه از فضيلت و ارزش عمليات استشهادى سخن گفت... ما در خلال بحث به پاره‏اى از شبهات در خصوص عمليات استشهادى به طور غيرمستقيم پاسخ داديم، اما يكى از شبهاتى كه لازم است در پايان اين مقاله مورد توجه قرار گيرد آن است كه با اين عمليات فقط سربازان دشمن كشته نمى‏شوند، بلكه شهروندان عادى و بى‏گناه نيز كشته مى‏شوند. اين سخن گرچه در قالب يك شبهه مطرح شده و ممكن است در ذهن برخی مسلمانان نيز باشد، اما بيشتر ناشى از مغالطه‏اى است براى فريب افكار عمومى تا بتوانندجوانان غيور مسلمان را به تروريست بودن متهم كنند و مردم را از اينكه به دفاع از ايشانبرخيزند، بر حذر دارند. پاسخ اين شبهه بسيار واضح است. اولاً: گاهى همه افراد دشمن اعم از زن و مرد و كوچك و بزرگ در تجاوز شركت دارند مثل اينكه دشمن با اهل و زن و فرزندش به مملكت اسلامى هجوم آورده و آنجا را اشغال كرده و در آن ساكن شده باشد و راهى براى بيرون راندن آنان از اين سرزمين جز سلب امنيت ايشان وجود ندارد، بنابراين چون تنها راه باقيمانده براى سلب امنيت آنان عمليات شهادت‏طلبانه است. اين عمليات جايز گردد. ثانياً: ممكن است زنان دشمن نيز در كنار مردان آموزشهايى ببينند و دوشادوش مردان بجنگند، بنابراين آنان جزء سربازان دشمن هستند و كشتن آنان، كشتن نيروهاى دشمن است نه شهروندان بى‏گناه. اين مطلب را فقها با صراحت ابراز داشته‏اند كه اگر زنان، كودكان و سالخوردگان به نحوى از انحاء دشمن را يارى كنند، در حكم دشمن‏اند و كشتن آنان مجاز و بلكه لازم است.»

من در شگفتم که چطورهیچ رسانه ای، حداقل تا آنجا که من می دانم، به این نوشته اشاره ای نکرده است. آنچه به خصوص در مورد این نوشته بسیار نگران کننده است این است که این مقاله مشمئز کننده، که از سوی یک ارگان رسمی انتشار یافته است، ثابت می کند که در هزار دولت جمهوری اسلامی، اشخاص بسیار خطرناکی وجود دارند که از همین الان مشغول تدارک دیدن جنگ با ایالات متحده هستند و نه فقط ایران و خاورمیانه را که بلکه دنیا را نیز می خواهند با استناد به آیه و حدیث و فقه به آشوب بکشانند. برای امثال ورعی حمله آمریکا هدیه ای آسمانی است و آنها هر چه در توان دارند انجام می دهند و خواهند داد که این امر هر چه سریعتر اتفاق بیفتد.

1 نظرات:

ناشناس گفت...

هموطن گرامی. لینک وبلاگ شما به **لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان جهان** در قسمت عمومی وکشور محل سکونت اضافه شد. کنترل مضاعف شما هر خطای احتمالی را در نام و کشور محل سکونت از بین میبرد. دادن لینک اختیاری است ولی شما را دعوت میکنم که از تسهیلات خاص حمایت کنندگان استفاده نمائید. با آرزوی شادی و موفقیت.