۱۳۸۶ خرداد ۲۷, یکشنبه

کودتای حماس: طبق معمول غرب مقصر است

--

رابرت فیسک، مقاله نویس ضد سیاستهای خاور میانه ای بوش و بلر، در آخرین مقاله خود در روزنامه ایندیپندنت--که تونی بلر هفته گذشته آن را به درستی روزنامه ای نامید که به «نظرنامه» تبدیل شده--به دست گرفتن قدرت توسط حماس در باریکه غزه را مطابق هر مشکل دیگری در خاور میانه به گردن سیاستهای غرب اینبار در قبال حماس و تحریم آن بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی حکومت خودگردان فلسطین انداخته است.
فیسک البته به همین مقدار بسنده نمی کند و محمود عباس، رئیس جمهور منتخب بیش از ۶۲ در صد فلسطینیها در انتخاباتی که حماس آنرا تحریم کرد، را تلویحن متهم به دست نشاندگی غرب می کند چرا که او کراوات می زند و به کاخ سفید می رود انگار که این دو کار جرم است!
در پایان رابرت فیسک مثل تمامی چپ های دیگر اروپایی سیاستهای آمریکا و انگلیس در خاورمیانه و در قبال رهبرانی نظیر حسنی مبارک، معمرقذافی و ملک عبدالله پادشاه اردن را به تمسخر می گیرد، اگر چه در نهایت خود به این سوال می رسد که با دولتی دموکراتیک اما کودتاگر مانند حماس چگونه باید برخورد کرد؟
همین سوال تناقض در بحث فیسک را به روشنی آشکار می سازد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردم حماس انتخاباتی را که منجر به انتخاب محمود عباس به سمت ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی شد تحریم کرد. این بدان معناست که حماس اصلن تشکیلات خودگردان فلسطینی را قبول ندارد چه برسد به اینکه به قواعد بازی دموکراتیک در آن تن در دهد. در واقع حماس از نردبان دموکراسی در همان تشکیلاتی که آنرا به رسمیت نمیشناخت استفاده کرد تا مشروعیت قانونی پیدا کند و سپس این نردبان را با کودتایی که واضح است از مدتها پیش برنامه ریزی کرده بود به کناری افکند. حال غرب چطور می توانست چنین گروهی را به رسمیت بشناسد سوالی است که به نظر می آید حتی فیسک با وجود تمام شعارهایی که می دهد قادر به پاسخ گویی به آن نیست.
مشکل دیگری که فیسک و امثالهم دارند این است که از یک سو آمریکا و غرب را متهم به حمایت از دیکتاتورهای منطقه می کنند و از سوی دیگر هنگامی که غرب-- بخصوص آمریکا --از جنبشهای دموکراسی خواهی در کشورهایی مثل ایران حمایت می کند آنرا دخالت در امور این کشورها می نامند. آیا این طرز تفکر خود نوعی هیپوکراسی (تزویر) محسوب نمی شود؟

0 نظرات: