۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

جان مک کین و هیلاری کلینتون؛ فاتحان فلوریدا

--


پیروزی امشب جان مک کین در ایالت فلوریدا بسیار پر اهمیت بود چرا که او را به پیشتاز بلا منازع نامزدی حزب جمهوریخواه مبدل کرد. او اکنون در اکثر نظر سنجیهای ایالتهای مهم روز سه شنبه بزرگ از رقیبان خود میت رامنی و مایک هاکبی پیش است. قرار است فردا رودی جولیانی هم انصراف خود را اعلام کند و با پشتیبانی از مک کین از این به بعد برای او کمپین کند که اینهم امتیاز بزرگ دیگری برای جان مک کین خواهد بود. در ضمن فردا شب آخرین مناظره حزب جمهوریخواه قبل از روز سه شنبه بزرگ در لس آنجلس برگذار خواهد شد.
برای جان مک کین بسیار خوشحالم و این پیروزی بزرگ را به او تبریک می گویم. امیدوارم او با پیروزیهای متعدد در روز سه شنبه هفته آینده بالاخره به آنچه لیاقتش را دارد دست یابد و روز 4 نوامبر به کاخ سفید راه یابد. البته جان مک کین هنوز نتوانسته است شاخه محافظه کار حزب جمهوریخواه را بخود جذب کند و هستند بسیاری از فعالان شاخص محافظه کار و سنتی حزب جمهوریخواه که بدلیل مواضع مک کین بر سر مسائلی از قبیل مهاجرت نه تنها از او دل خوشی ندارند، بلکه متنفرند. غلبه بر این مشکل چالش اصلی مک کین در ادامه راه خواهد بود.
هیلاری کلینتون هم امشب در فلوریدا در جدالی پیروز از میدان خارج شد که هیچ امتیازی برای او در بر نداشت. کمیته ملی حزب دموکرات فلوریدا را نیز به مانند میشیگان بعلت سرپیچی از دستور العمل این حزب و جلو کشیدن تاریخ انتخابات خود تنبیه و از تمام نماینده های خود محروم کرد. بهمین خاطر هیچ کدام از نامزدهای حزب دموکرات در این ایالت به کمپین نپرداختند و از این لحاظ انتخابات امشب حزب دموکرات جنبه تشریفاتی داشت. با وجود این بیش از یک میلیون و نیم رأی دهنده دموکرات در انتخابات مقدماتی امشب شرکت کردند که در نتیجه، هیلاری کلینتون با دستیابی به 50 درصد آرا و با اختلاف 17 درصد نسبت به باراک اوباما به پیروزی ای چشمگیر دست یافت.
بسیاری از تحلیلگران این پیروزی کلینتون را پیروزی به معنای واقعی نمی دانند و بر این باورند که کلینتون پس از پشت سر گذاردن دو روز بسیار بد یعنی یکشنبه، روز تحلیل نتایج کارولینای جنوبی و دوشنبه، روز اعلام حمایت تد و کارولین کندی در تجمع بزرگی در واشینگتن ناچار شد به فلوریدا رفته و از نتایج انتخابات تشریفاتی آن نهایت استفاده تبلیغاتی را ببرد. شخصا تا حدودی با این تحلیل موافقم ولی به نظرم در آمار رأی دهندگان دموکرات فلوریدا نکاتی هست که باید بدانها توجه کرد.
امشب اوباما رأی زنان، رأی دهندگان شصت سال به بالا، کاتولیکها و رأی دهندگان با در آمد زیر 50,000 دلار را بار دیگر به کلینتون واگذار کرد. مهمتر این که او فقط ۲۳ درصد از رأی رأی دهندگان سفید پوست را به خود جلب کرد (او در کارولینای جنوبی نیز فقط به ۲۴ درصد آرای سفید پوستان دست یافته بود) و در بین اقلیت لاتین نیز به نسبت دو به یک مغلوب کلینتون شد. این آمار اگر در هفته آینده در روز سه شنبه بزرگ و در ایالتهایی مانند کالیفرنیا و نیویورک تکرار شوند اوباما را دچار مشکل اساسی خواهند کرد. نگاهی به جدول زیر این نکته را بخوبی ثابت می کند:

البته این که این آمار در بسیاری از این ایالات تکرار شوند واقعا قابل پیش بینی نیست چون همانطور که پیشتر اشاره کردم اصولا در فلوریدا رقابتی صورت نگرفت و بهمین دلیل نمی توان به این ارقام بصورت صد در صد اتکا کرد. در هر صورت باورم بر این است که هیلاری کلینتون به تغییر پوشش خبری که با پیروزی در فلوریدا حاصل شد نیاز داشت تا به تقویت روانی تیم و طرفداران خود بپردازد. در حال حاضر او به مانند جان مک کین، در فاصله کمتر از یک هفته مانده به Super Duper Tuesday در نظر سنجی های اکثر ایالات مهم از رقبای خود پیش است، ولی باید در نظر داشت که بسیاری از این نظر سنجی ها قبل از شکست او در کارولینای جنوبی و اعلام پشتیبانی تد کندی از اوباما انجام شده و در نتیجه تأثیر این دو عامل بر روی افکار عمومی مشخص نیست. البته در انتخابات امشب تنها نیمی از رآی دهندگان حمایت کندی را مهم می دانستند که از این بین، 47 درصد به اوباما و 40 درصد به کلینتون رأی دادند و این نیز می تواند کمپ کلینتون و طرفدارانش را تا حدودی آرام کند.

فردا شب با اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تصاحب نماینده در انتخابات دموکراتها در روز سه شنبه بزرگ که کمی پیچیده تر از مدل جمهوریخواهان است و آخرین نظر سنجی ها با شما خواهم بود. اگر مورد و یا سوال خاصی نیز در ذهن دارید حتما کامنت بگذارید تا درباره اش توضیح دهم.

1 نظرات:

Winston گفت...

باید یک هفته صبر کرد اما من با دیدن مناظره دیشب سی ان ان واقعا از مک کین رو گردان شدم. خیلی Dishonest ظاهر شد و این رویه جالبی نیست.