۱۳۸۶ بهمن ۴, پنجشنبه

آخرین تحولات در انتخابات مقدماتی آمریکا

--

دوستان عزیز کم خوابی های این چند وقت گذشته آرام آرام دارد تأثیرش را بر من نشان می دهد، این است که در این دو روز گذشته با توجه به این مسأله و گرفتاریهای دیگر مجال نوشتن پیدا نکردم. گزارش مفصل بعدی ام را تا قبل از انتخابات روز شنبه کارولینای جنوبی خواهم نوشت. تا آن موقع این شما و این هم تحلیلی سریع و کوتاه از آخرین رویدادهای انتخابات مقدماتی ایالات متحده آمریکا:
۱-همانطور که می دانید هیلاری کلینتون انتخابات نوادا را در رآی گیری عمومی (popular vote) برد اما در نهایت از 25 نماینده ایالت نوادا اوباما یک delegate بیشتر نصیب خود کرد (13 به 12). این مسأله بر می گردد به سیستم پیچیده امتیاز دهی در این انتخابات که همانطور که قبلا اشاره کردم به شکل نسبی proportional انجام می شود. من سعی خواهم کرد این مسأله را بزودی تا قبل از Super Duper Tuesday در مطلبی جداگانه کاملا توضیح دهم، چرا که در انتخابات روز سه شنبه بزرگ هم مسلما با این تقسیم بندی ها دوباره روبرو خواهیم شد. در حال حاضر تعداد نماینده های تصاحب شده در هر دو طرف دعوا آنقدر زیاد نیست که یکی اینور و آنور تأثیر آنچنان در روند فعلی انتخابات بگذارد.
۲- به نظر من مناظره روز دوشنبه (حداقل ساعت اول آن) را هیلاری کلینتون از اوباما برد. کلینتون در اکثر اوقات بسیار محکم، خشن و در عین حال آرام و حرفه ای به نظر می رسید، در حالیکه اوباما بیشتر زمان خود را به دفاع از اتهاماتی که کلینتون و شوهرش در این چند وقت اخیر متوجه او کرده اند گذراند و مجالی برای تمرکز بر روی پیام و برنامه های اصلی انتخاباتی خود پیدا نکرد. این دقیقا همان چیزی بود که خانم کلینتون در نظر داشت چرا که هر چقدر اوباما بیشتر درگیر جدال لفظی با هیلاری و بیل کلینتون شود تمرکز بر روی هدف و پیام اصلی خود را بیشتر از دست خواهد داد. یک مسأله دیگر هم این که هر چقدر اوباما سخنور ماهری است به همان اندازه مناظره کننده وحشتناک ضعیفی است. در صورت تصاحب نامزدی حزب دموکرات او باید فکری به حال این قضیه بکند چون در غیر اینصورت جمهوریخواهان او را زنده زنده خواهند خورد.
۳- در مورد انتخابات روز شنبه مطلبی جداگانه خواهم نوشت اما تا همین جا بدانید که هیلاری کلینتون با ترک کارولینای جنوبی به مدت دو روز و در عوض کمپین کردن در ایالات دیگر تقریبا همه را از لحاظ روانی آماده پذیرش شکست خود کرده است. همین مسأله عامل سورپریز را از پیروزی احتمالی اوباما خواهد گرفت. از همین رو اوباما نه فقط باید روز شنبه ببرد، بلکه باید با اختلاف فاحش و با بهره گیری از رأی های طیفهای مختلف رأی دهندگان و نه فقط سیاهان ببرد تا برای کلینتون همچنان رقیب جدی باقی بماند. در این مورد به قول اینوریها Stay tuned!
۴-دموکراتها سه شنبه هفته آینده همزمان با جمهوریخواهها در فلوریدا به نامزدهای خود رأی خواهند داد اما درست به مانند میشیگان رأی های فلوریدا هم به حساب نخواهند آمد. تفاوت قضیه با میشیگان این است که این بار نام تمامی نامزدهای حزب دموکرات بر روی برگه انتخاباتی وجود دارد و برای همین پیروزی در این انتخابات حتی به صورت سمبلیک در ایالتی که حدود یک میلیون رأی دهنده دارد از لحاظ روانی بسیار مهم است. در این مورد هم Stlll more to come!
۵-لپ کلام اینکه فعلا به نظر می رسد شرایط در حال حاضر به نفع هیلاری کلینتون و جان مک کین پیش می رود اما این که روند حوادث فردا و شنبه و اصولا تا سه شنبه بزرگ چگونه پیش برود را حتی یک درصد هم نمی توان پیش بینی کرد (بخصوص با این سر و صداهایی که بیل کلینتون هر روز به راه می اندازد.) اگر طرفدار مک کین و کلینتون هستید فعلا امشب را راحت بخوابید تا فردا.

3 نظرات:

ناشناس گفت...

آقا ممنون هرشب بنویس گزارشها عالی است

خشایار خیرخواه گفت...

آقا یک دنیا ممنون از پشتیبانی و دلگرمیت.

Winston گفت...

بسیار گزارش خوبی بود!