۱۳۸۶ دی ۲۷, پنجشنبه

پیروزی هیلاری کلینتون در ایالت میشیگان چه معنایی دارد

--


در مورد پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات میشیگان ذکر یکی دو نکته ضروری است:
۱- ایالت میشیگان بدون اجازه از حزب دموکرات تاریخ انتخابات مقدماتی خود را جلو کشید و روی همین اصل هم کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد بعلت سرپیچی میشیگان از دستور العمل این حزب نمایندگان این ایالت در رقابتهای مقدماتی تراز نخواهند شد. همین حالت برای فلوریدا هم اتفاق افتاد. بنابراین پیروزی کلینتون در این ایالت و همینطور پیروزی هر کدام از نامزدهای حزب دموکرات در فلوریدا تشریفاتی است و اثری بر روی رقابتهای مقدماتی نمی گذارد.
۲- بعد از این که حزب دموکرات تصمیم به تنبیه ایالت میشیگان گرفت اکثر نامزدهای حزب خود را از رقابت در این ایالت کنار کشیدند ولی هیلاری کلینتون و کریس داد تصمیم گرفتند تا نامشان را بر روی برگه رأی باقی نگه دارند. در نهایت هیلاری کلینتون در انتخابات میشیگان 55٪ آرا را در مقابل 40٪ آرا «بی طرف» کسب کرد و اول شد، گرچه بسیاری از کارشناسان همین نتیجه را هم ضعیف می دانند. اما آنالیز این نتیجه به نظر من صحیح نیست چون به احتمال فراوان بسیاری از رأی دهندگان دموکرات بخصوص طرفداران کلینتون با توجه به تشریفاتی بودن انتخابات اصلا در آن شرکت نکردند.
در حال حاضر در شمارش نمایندگان تصاحب شده توسط نامزدهای حزب دموکرات هیلاری کلینتون با 187 نماینده پیشتاز است و باراک اوباما با 89 نماینده در رده دوم قرار دارد. بار دیگر یاد آوری می کنم که نامزد حزب دموکرات برای تصاحب نامزدی حزب نیاز به تصاحب 2025 نماینده دارد.
انتخابات بعدی حزب دموکرات روز شنبه درایالت نوادا با 33 نماینده و و یک هفته پس از آن در ایالت کارولینای جنوبی با 54 نماینده برگزار می شود. با توجه به این که باراک اوباما از حمایت بزرگترین اتحادیه کارگری نوادا برخوردار است و در کارولینای جنوبی هم ۵۰ درصد رأی دهندگان سیاه پوست هستند به نظر می آید شانس او در هر دو ایالت از کلینتون بیشتر است. اما فراموش نکنید که نتیجه رقابتهای مقدماتی حزب دموکرات بصورت نسبی (proportional) تعیین می شود، یعنی این که برنده یکباره تمام نماینده ها را به خود اختصاص نمی دهد، بلکه به میزان هر درصد رأی ای که به او تعلق گرفته همان درصد نماینده نیز به او تعلق می گیرد.

5 نظرات:

ناشناس گفت...

very informative. Please keep writing
(EHSAN)

Winston گفت...

بسیار عالی

ناشناس گفت...

شاید براتون جالب باشه بدونید من چند روزه که دارم می گردم تو تمام این سایتهای خبری فارسی راجع به انتخابات آمریکا اطلاعات درست و حسابی پیدا نمی کنم جز چندتا خبر کلیشه ای که همه می دونند. تو بلاگ سرچ اومدم شما رو پیدا کردم واقعا دست مریزاد! من نمی دونم چرا مثلا صدای آمریکا یک بخش ویژه مثل کاری که شما کردی رو سایتش نکرده.شاید فکر می کنن واسه مردم مهم نیست که به نظر من واسه خیلیها هست. نمونه اش هم همین کار شما. پایدار باشید.

Winston گفت...

اقای ناشناس صدای امریکا قدر افرادی مثل اقای خیرخواه رو نمیدونه و فقط به فکر تعریف و تمجید از ملایان و کوبیدن امریکا و بوش هست، متاسفانه. ایکاش میشد امثال خشایارجون در صدای امریکا کار میکردن و مدیر میبودن

خشایار خیرخواه گفت...

وینستون جان خیلی ممنون از لطفت.همیشه منو شرمنده می کنی. مرسی از این که دنبال می کنی نوشته های منو. دوست عزیز ناشناس از لطف تو هم بسیار ممنون. امیدوارم که باز هم بتونم رضایت خاطر تو و دوستان دیگری که مثل خودم پیگیر انتخابات هستند جلب کنم. احسان عزیز از لطف و محبت همیشگی تو هم بسیار متشکر.